Wil je gezonder gaan leven, fitter worden, afvallen of juist misschien wel aankomen? Dan is het slim om te weten hoeveel energie je lichaam nodig heeft, ofwel het aantal calorieën die je op een dag nodig hebt. Maar wat zijn dat nu precies, calorieën? We leggen het je uit in deze blog. 

Wat zijn calorieën?

Een calorie is een maat voor de hoeveelheid energie in eten. De hoeveelheid energie wordt berekend in kilocalorieën (afkorting kcal). Een kcal is dus 1000 calorieën. Het is vergelijkbaar met de verhoudingen tussen 1000 gram en 1 kilogram, of 1000 centimeter en 1 kilometer. Maar vaak worden de termen calorie en kilocalorie door elkaar gebruikt. Zeggen we calorie, dan bedoelen we eigenlijk in de meeste gevallen een kilo calorie. Neem bijvoorbeeld een cracker. Op de verpakking staat: per cracker 55 kcal. Dat zijn in principe 55000 calorieën. Maar omdat dat wat veel nullen zijn, en kilo calorie meer moeite kost om uit te spreken dan gewoon calorie, gebruiken we het door elkaar. Op de achterkant van voedingsmiddelen wordt altijd aangegeven hoeveel calorieën er in zitten.  Vaak vermeld in het aantal kcal per 100 gram. Ook wanneer we het over een persoonlijke energiebehoefte hebben, dus hoeveel energie iemand op een dag nodig heeft, hebben we het over kcal. Zo kan het zijn dat een jonge, sportieve vrouw, 2200 kcal per dag nodig heeft om op gewicht te blijven.

Waarvoor dienen calorieën precies?

Je lichaam heeft de energie van de calorieën nodig voor: je primaire lichamelijke processen en voor je fysieke activiteiten. Ook op de momenten wanneer je niet beweegt of slaapt, heeft je lichaam energie nodig om bijvoorbeeld te kunnen ademen, de spijsvertering op gang te houden, het hart te laten kloppen en andere lichaamsfuncties uit te voeren. Voor deze processen verbruikt je lichaam gemiddeld zo’n 1200 calorieën per dag. De rest van je energieverbruik komt uit dagelijkse activiteiten zoals fietsen, lopen en natuurlijk sporten. Kortom, bij alles wat je doet, verbrand je calorieën. 

Goede versus slechte calorieën

Laten we voorop stellen dat een calorie een calorie is. Net als dat 2 meter, even lang is als 200 centimeter. Of die calorieën nu uit vet, koolhydraten of eiwitten komen, van een te veel kom je aan. Maar we kunnen wel zeggen dat bepaalde calorieën meer gezonde en nuttige eigenschappen met zich mee brengen dan anderen. Denk aan groente, fruit, noten, olijfolie, peulvruchten, vis, kip, havermout, bonen en volkoren producten, die niet enkel calorieën bevatten maar bijvoorbeeld ook vezels, vitaminen, goede vetzuren etc. Je zou kunnen zeggen dat dit nuttige calorieën zijn. Minder zinvolle calorieën (ookwel ‘lege’ calorieën genoemd) vind je vooral in bewerkte en suikerrijke voedingsmiddelen, zoals patat, wit brood, snacks, frisdrank en fast food. Deze calorieën brengen geen tot weinig nuttige voedingsstoffen mee, en doen dus nauwelijks iets voor je gezondheid/fitheid.

Persoonlijke energiebehoefte

Wil je afvallen, aankomen, spieren opbouwen, of je conditie verbeteren, dan is naast bewegen, de juiste hoeveelheid nuttige calorieën per dag erg belangrijk. Benieuwd naar hoe dat er voor jou uitziet, welke producten het best bij jouw doelen passen? Plan dan gerust eens een consult of ga voor ons Coaching abonnement met persoonlijke begeleiding.