fbpx

0314 354 709 | info@prosporthealthcenter.nl

Gezonde voeding: Wat is nou gezond en wat echt niet?

Tegenwoordig worden we doodgegooid met campagnes, reclames, acties en statements over gezonde voeding. Maar wat betekent gezonde voeding nou eigenlijk? En aan welke eisen moet een product voldoen om als gezond of ongezond bestempeld te worden?

‘Gezonde voeding draagt bij aan de algehele gezondheid’

Deze definitie zegt niet veel. Verder wordt gesteld dat gezonde voeding rijk is aan essentiële voedingsstoffen zoals eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen en vocht. Omdat niet ieder voedingsmiddel rijk is aan al deze stoffen, kunnen we stellen dat een product op zichzelf nooit zorgt voor gezondheid in zijn algemeenheid. Maar wat is gezonde voeding dan wel?

Gezond eetpatroon

Producten worden onterecht vaak gezien als gezond of ongezond. Zo worden typische fitnessmaaltijden met rijst, kip en broccoli vaak gezien als gezond, terwijl chips de stempel ongezond krijgt. We zouden moeten stoppen met de verdeling tussen gezond en ongezond en zouden meer moeten kijken naar in hoeverre een product bijdraagt aan een gezond eetpatroon.

Essentiële voedingsstoffen

Het is belangrijk voor je gezondheid, maar ook voor je prestaties om alle essentiële voedingsstoffen dagelijks te consumeren. Maar hoeveel ervan dan? Dat is voor iedereen verschillend. Wat we wél kunnen stellen is dat wanneer er dagelijks fruit, groente, graanproducten, vlees of vis, zuivel en noten of zaden geconsumeerd worden, er een redelijk gezond voedingspatroon ontwikkeld is.

Variatie en balans

Een gezond voedingspatroon is gevarieerd en gebalanceerd. Variatie zorgt voor een kleinere kans op tekorten. Het dieet van een bodybuilder die bijvoorbeeld dagelijks alleen maar kip rijst en broccoli eet, kan net zo veel tekorten bevatten als een macdonalds dieet. Door verschillende producten te nemen uit de bovenstaande opsomming en hier tussen te variëren, kun je zelf een optimaal voedingspatroon creëren.

Meer dan micronutriënten

Een gezond voedingspatroon draagt bij aan algehele gezondheid. Een gezond gewicht draagt daar ook aan bij.  Dan zou een gezond voedingspatroon ook moeten bijdragen aan een gezond gewicht, toch? Hoe gezond je dieet ook is, als je een ongezond lichaamsgewicht hebt, ben je nog niet in optimale gezondheid. Dit geldt ook voor mensen met een gezond lichaamsgewicht, maar een voedingspatroon vol bewerkte producten met weinig essentiële voedingsstoffen.

Een gezond voedingspatroon houdt dus rekening met een adequate energie-inname. Dit kun je controleren door je gewicht constant te houden gedurende langere periode, wanneer je op een gezond lichaamsgewicht bent. Hoe gezond je voedingskeuze ook is, als je teveel eet resulteert dit in het aanzetten van vetmassa. In de meeste gevallen heeft dit een negatieve impact op de gezondheid.

Nooit meer een pizza? 

Natuurlijk wel! Door een groot deel van je voedingspatroon op te vullen met onbewerkte voedingsrijke producten, kun je calorieën ‘overhouden’ om aan te vullen met producten die je lekker vindt, maar niet veel toevoegen op het gebied van gezondheid. Dit wordt vaak de 80/20 regel genoemd binnen de flexible dieting groep. De 80/20 regel houdt in dat je 80% van je voeding vult met volwaardige producten rijk aan voedingsstoffen, waardoor je zonder enige problemen de overige 20% kunt vullen met producten die je écht lekker vindt!

Afsluitend nog een aantal tips hoe je een gezond, maar lekker voedingspatroon kunt ontwikkelen:

  • Probeer zo veel mogelijk verse, onbewerkte producten te eten;
  • Varieer tussen bovenstaande voeding rijk aan essentiële voedingsstoffen;
  • Vermijd geen voedingsstoffen;
  • Hanteer een gezond lichaamsgewicht;
  • Plaats producten niet in hokjes;
  • Hanteer portiecontroles;

Voor meer vragen over dit onderwerp kun je altijd terecht bij onze coaches!

 

Deel dit artikel op jouw social media:
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on pinterest
Pinterest
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email