Wat is gezond en wat echt niet?

We worden tegenwoordig doodgegooid met reclames, acties en statements over gezonde voeding. Maar wat houdt gezonde voeding nu eigenlijk in? Aan welke eisen moet een gezond product voldoen? 

‘Gezonde voeding draagt bij aan de algehele gezondheid’

Een uitspraak die je vaak hoort of leest, maar eigenlijk niet veel zegt. Net als dat er vaak wordt gezegd dat gezonde voeding rijk is aan essentiële voedingsstoffen zoals eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines, mineralen en vocht. Maar lang niet ieder voedingsmiddel is rijk is aan al deze stoffen. We kunnen wel stellen dat een product op zichzelf nooit zorgt voor een goede gezondheid in zijn algemeenheid. Maar wat is gezonde voeding dan wel?

Geen goed of fout

Producten worden onterecht vaak gezien als gezond of ongezond. Zo worden typische fitnessmaaltijden met rijst, kip en broccoli vaak gezien als gezond, en chips als iets heel ongezonds. We zouden moeten stoppen met de verdeling tussen gezond en ongezond en zouden meer moeten kijken naar in hoeverre een product bijdraagt aan een gezond eetpatroon.

Het is belangrijk voor je gezondheid, maar ook voor je sport prestaties om alle essentiële voedingsstoffen dagelijks te consumeren. Maar hoeveel? Dat is voor iedereen verschillend. Wat we wél kunnen stellen is dat wanneer er dagelijks fruit, groente, volkoren graanproducten, vlees of vis, zuivel en noten of zaden gegeten worden, er een redelijk gezond voedingspatroon ontwikkeld is.

Betekent dit dat een gezond voedingspatroon alleen maar uit deze producten bestaat?

Nee, een gezond voedingspatroon is gevarieerd en gebalanceerd. Variatie zorgt voor een kleinere kans op tekorten. Het dieet van een bodybuilder die bijvoorbeeld dagelijks alleen maar kip rijst en broccoli eet, kan net zo veel tekorten bevatten als een MC Donalds dieet. Door verschillende producten te nemen uit de bovenstaande opsomming en hier mee te variëren, kun je voor je zelf een optimaal voedingspatroon creëren.

Meer dan micronutriënten

Een gezond voedingspatroon draagt bij aan algehele gezondheid. Een gezond gewicht draagt daar ook aan bij.  Dan zou een gezond voedingspatroon ook moeten bijdragen aan een gezond gewicht, toch? Hoe gezond je dieet ook is, als je een ongezond lichaamsgewicht hebt, ben je nog niet in optimale gezondheid. Dit geldt ook voor mensen met een gezond lichaamsgewicht, maar een voedingspatroon vol bewerkte producten met weinig essentiële voedingsstoffen.

Een gezond voedingspatroon houdt dus rekening met een adequate energie-inname. Dit kun je controleren door je gewicht constant te houden gedurende langere periode, wanneer je op een gezond lichaamsgewicht bent. Hoe gezond je voedingskeuze ook is, als je teveel eet resulteert dit in het aanzetten van vetmassa. In de meeste gevallen heeft dit een negatieve impact op de gezondheid.

Is er dan geen plek voor ongezonde producten binnen een gezond voedingspatroon?

Ja, zeker wel! Door een groot deel van je voedingspatroon op te vullen met onbewerkte en voedingsrijke producten, kun je calorieën ‘overhouden’ om aan te vullen met producten die je lekker vindt, maar niet veel toevoegen op het gebied van gezondheid. Dit wordt vaak de 80/20 regel genoemd binnen de flexible dieting groep. De 80/20 regel houdt in dat je 80% van je voeding vult met volwaardige producten die rijk zijn aan voedingsstoffen, waardoor je zonder enige problemen de overige 20% kunt vullen met producten die je écht lekker vindt!

Afsluitend nog een aantal tips hoe je een gezond, maar lekker voedingspatroon kunt ontwikkelen:

  • Probeer zo veel mogelijk verse, onbewerkte producten te eten;
  • Varieer tussen bovenstaande voeding rijk aan essentiële voedingsstoffen;
  • Vermijd geen voedingsstoffen;
  • Hanteer een gezond lichaamsgewicht;
  • Plaats producten niet in hokjes;
  • Hanteer portiecontroles;

Liefs Charity

Deel dit artikel op jouw social media:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email