fbpx

Categorie: Voeding

Gezondheid
ProSport Healthcenter

Wat is gezond en wat echt niet?

We worden tegenwoordig doodgegooid met reclames, acties en statements over gezonde voeding. Maar wat houdt gezonde voeding nu eigenlijk in? Aan welke eisen moet een gezond product voldoen?  ‘Gezonde voeding draagt bij aan de algehele gezondheid’ Een uitspraak die je vaak hoort of leest, maar eigenlijk niet veel zegt. Net als dat er vaak wordt

Meer lezen »
Voeding
ProSport Healthcenter

Gezond en eiwitrijk broodje shoarma

Een broodje shoarma, heerlijk! Samen met wat knoflooksaus en wat sla in een pitabroodje, mmm! Maar zeg je shoarma, dan zeg je niet gelijk gezond. Nee, want een standaard broodje shoarma met veel vlees en saus, is ook niet bepaald heel verantwoord…Gelukkig zijn we bij ProSport heel creatief en proberen we ook aan minder gezonde

Meer lezen »
Blog
ProSport Healthcenter

Deze producten mogen niet ontbreken in een gezonde keuken!

Check, check, en… check! De basis van een gezonde lifestyle ligt, als je het mij vraagt, in de keuken. Met enkel sporten kom je er niet. De juiste voeding, is minstens zo belangrijk (zo niet belangrijker) als voldoende beweging. Om het jezelf ietsje makkelijker te maken wat betreft gezond eten, heb ik een lijstje samengesteld

Meer lezen »
Voeding
ProSport Healthcenter

Black Angus hamburger met ananas en avocado mayo

Een fijne en goed belegde hamburger op zijn tijd? Kom maar door hoor! Echt? Ja echt! Ik krijg soms verbaasde reacties als ik een hamburger eet (of bestel), want dat past toch helemaal niet binnen een gezonde lifestyle? Jawel hoor, alles staat of valt met balans. Natuurlijk eet ik niet iedere dag een hamburger. En

Meer lezen »
Gezondheid
ProSport Healthcenter

Recept: Gewokte andijvie met tartaar balletjes en Parmezaanse kaas

Een van mijn favo wintergroenten: Andijvie. Naast een heerlijke stamppot kun je er nog veel meer lekkers mee maken. En niet te vergeten, super gezond! Voor het grootste gedeelte bestaat andijvie uit water, dat maakt het zo lekker fris en knapperig. Maar andijvie is ook rijk aan vitamine A, wat van belang is voor de opbouw van haarvaten

Meer lezen »
Voeding
ProSport Healthcenter

Bereik je meer met vaker kleinere porties eten?

Je hebt het vast wel eens gehoord; Wanneer je drie grote maaltijden op een dag vervangt door meerdere kleine porties, dan verhoogt dat je stofwisseling en vetverbranding. Je houdt op deze manier de ‘motor’ draaiende. Dit klinkt op zich best aannemelijk en vooral erg aantrekkelijk, maar klopt deze veel gehoorde theorie ook? Ik leg het

Meer lezen »
Gezondheid
ProSport Healthcenter

Kom fit de herfst door met deze tips!

Als de eerste bladeren rood en geel kleuren en de regen ons naar binnen doet vluchten, dan weten we dat het weer herfst is. Na een actieve zomer wordt het nu weer wat rustiger: het perfecte tijdstip om de conditie op peil te houden, de weerstand te verhogen en weer eens flink aan de eigen

Meer lezen »
Blog
ProSport Healthcenter

Gezonde voeding: Wat is nou gezond en wat echt niet?

Tegenwoordig worden we doodgegooid met campagnes, reclames, acties en statements over gezonde voeding. Maar wat betekent gezonde voeding nou eigenlijk? En aan welke eisen moet een product voldoen om als gezond of ongezond bestempeld te worden? ‘Gezonde voeding draagt bij aan de algehele gezondheid’ Deze definitie zegt niet veel. Verder wordt gesteld dat gezonde voeding

Meer lezen »
Gezondheid
ProSport Healthcenter

Niet meer afvallen doordat je ‘te weinig’ eet, kan dat?

We kennen ze allemaal wel; De verhalen op verjaardagen van bijvoorbeeld tante Annie. Ze is 20 kilo afgevallen, maar omdat ze nog maar zo weinig mag eten is haar lichaam over gegaan in de ‘spaarstand’, en slaat ze alles wat ze eet op als vet. Hierdoor komt ze dus eigenlijk alleen maar aan. Voor tante

Meer lezen »
Blog
ProSport Healthcenter

Hoe verbrand ik mijn vet?

Wil je definitief meer gewicht verliezen? Dan zul je structureel (over langere periode) een energietekort moeten creëren. Dus het energieverbruik van je lichaam moet meer zijn dan de inname van energie via voeding en drinken. Zie plaatje: We leggen het je uit Je zal dan meer vet omzetten in energie om te bewegen, in plaats

Meer lezen »
Blog
ProSport Healthcenter

Hoe krijg je (in hemelsnaam) al die eiwitten binnen?

Ja dat is even vervelend, moet je ineens het dubbele aantal hoeveelheid eiwit binnen krijgen, zonder dat je je dagelijkse caloriebehoefte overschrijdt. Best een uitdaging, als je dat niet gewend bent en het word je geadviseerd door je coach. Als je iets wilt veranderen, dan kost dat moeite. Dan maakt het eigenlijk niet uit of

Meer lezen »
Blog
ProSport Healthcenter

Healthy hamburger recept

Het is vrijdag, en dus bijna weekend. Bij veel mensen staat er dezer dagen vaak een simpele  en vette hap op het menu. Op zich prima om zo nu en dan eens lekker te genieten van een iets minder gezondere maaltijd, maar wanneer dat wekelijks een gewoonte is, is het wellicht verstandig om die ongezonde

Meer lezen »
Blog
ProSport Healthcenter

Verzadigd vet versus onverzadigd vet

Naast koolhydraten en eiwitten zijn vetten onmisbaar voor een goede gezondheid. Vet levert ons energie, en het zorgt ervoor dat bepaalde lichaamsprocessen blijven werken. Maar de ene vetsoort, is de ander niet. Welke vetten nu precies goed zijn en in welke producten je die vetten vind, lees je in dit artikel.  Allereerst; Wat is vet?

Meer lezen »
Blog
ProSport Healthcenter

Eiwitrijke pasta met tonijn

Voor de fanatieke sporters of voor de pasta liefhebbers onder ons: een eiwitrijke pasta met tonijn. Heerlijk in combinatie met (verse) tomatensaus en kappertjes. Ingrediënten eiwitrijke pasta: (4 personen) 3 blikken tonijn (op waterbasis) 300 g volkoren penne peper en zout naar smaak 4 el kappertjes 1 el olijfolie* Geraspte Parmezaanse kaas en een takje

Meer lezen »
Voeding
ProSport Healthcenter

Wat zijn calorieën precies?

Wil je gezonder gaan leven, fitter worden, afvallen of juist misschien wel aankomen? Dan is het slim om te weten hoeveel energie je lichaam nodig heeft, ofwel het aantal calorieën die je op een dag nodig hebt. Maar wat zijn dat nu precies, calorieën? We leggen het je uit in deze blog.  Wat zijn calorieën?

Meer lezen »
Voeding
ProSport Healthcenter

Zoete aardappel friet

In plaats van rijst, puree of pasta, kun je zo nu en dan ook kiezen voor een lekkere en voedzame portie friet. Zoete aardappel friet wel te verstaan. Net een tikkie gezonder dan de goud gele patatten die gemaakt worden van de Hollandse pieper. Dit komt vooral omdat er bijna twee keer zoveel voedingsvezels in de

Meer lezen »
Scroll naar top