Wil je definitief meer gewicht verliezen? Dan zul je structureel (over langere periode) een energietekort moeten creëren. Dus het energieverbruik van je lichaam moet meer zijn dan de inname van energie via voeding en drinken. Zie plaatje:

@Cartergood

We leggen het je uit

Je zal dan meer vet omzetten in energie om te bewegen, in plaats van overtollige energie uit voeding opslaan als reserve energie (vetopslag). Dat is op een trainingsdag makkelijker te realiseren, maar als je twee keer per week traint, wat gebeurt er dan op de overige vijf dagen in de week? Precies. Een energietekort moet je over een periode van tijd realiseren.

 

Krachttraining

Elke dag trainen is voor de meeste mensen niet mogelijk. Althans niet vol te houden op lange termijn. Bij voorkeur zet je die twee of drie keer per week trainen in op krachttraining. Je verbrandt met een pittige krachtworkout nagenoeg net zoveel (zo niet meer) energie als met een cardiosessie. Bovendien werk je daarbij aan een sterk en stabiel lichaam én een hoger gemiddeld energieverbruik. Want meer spiermassa is meer verbranding. Iets wat je met lange cardiosessies niet bereikt.

 

Energie tekort

Op basis van persoonlijke randvoorwaarden ‘stuur’ je gewichtsverlies dus met je voedingsgewoontes. Het kan dus een strategie zijn om op niet-trainingsdagen minder energie te nuttigen dan op trainingsdagen. Een makkelijke manier om minder energie te nuttigen is om die energie zoveel mogelijk te schrappen uit je drinken. Drink bijvoorbeeld water, thee, koffie, crystal clear, slimpie limonade, light frisdranken, want deze bevatten nauwelijks energie. Beperk je daarnaast het eten tot bij de maaltijden.

Meet jezelf elke paar weken en zie je een aanzienlijk verschil op de weegschaal of bijvoorbeeld enkele centimeter ter hoogte van de taille? Ga dan vooral zo door. Streef niet te snel naar resultaat (maximaal 0,5 tot 1 kg per week). Je wil liever over een jaar nog steeds die kilo’s kwijt zijn, toch?

Wil je meer strategieën om gewichtsverlies te realiseren? Stuur dan gerust een mailtje met je vraag of voor een afspraak.

Tot snel, bij ProSport Healthcenter!