Vier tips voor een fitte herfst

Als de eerste bladeren rood en geel kleuren en ritselend door de straten stuiven en de regen van de eerste najaarsstorm ons naar binnen doet vluchten, dan weten we dat het weer herfst is. Na een actieve zomer wordt het nu weer wat rustiger: het perfecte tijdstip om de conditie op peil te houden, de weerstand te verhogen en weer eens flink aan de eigen gezondheid te werken. Onze vier herfsttips helpen je gezond, vrolijk en fit de herfstmaanden door te komen!

fitte herfst

 

Herfsttip 1:  sportief in beweging

Beweging is dé manier om fit de herfstmaanden door te komen: het helpt in de strijd tegen de overtollige kilo‘s, dagelijkse stress, vervelende verkoudheden en zelfs tegen een slecht stemming door de regen. Het geldt als bewezen dat regelmatig sporten het immuunsysteem versterkt, de vorming van gelukshormonen stimuleert en voor energie en een goed humeur zorgt. Train twee tot vier keer per week met gematigde intensiteit en gun je lichaam voldoende tijd om uit te rusten en te herstellen. Een te intensieve training verzwakt je immuunsysteem namelijk vooral.

Herfsttip 2: voldoende drinken om fit te blijven

Tijdens de hete zomermaanden voldoende drinken enorm belangrijk. Maar ook tijdens de herfst blijft dit advies onverminderd van kracht. Verwarmde ruimtes met droge lucht maken namelijk dat we snel uitdrogen. Afhankelijk van je sportieve activiteiten heeft je lichaam twee tot drie liter vloeistof per dag nodig. Dat hoeft niet alleen maar water te zijn: ongezoete thee, sap aangelengd met veel water, warme groentebouillon en zelfs koffie en thee tellen allemaal mee. Hiermee voorzie je je lichaam optimaal van vocht en voorkom je dehydratie met onaangename bijverschijnselen als hoofdpijn, verminderd concentratievermogen en vermoeidheid.

Herfsttip 3:  relaxen in de sauna

Tijdens een overgangsseizoen als de herfst, waar de temperaturen tussen heerlijk mild en al behoorlijk koud schommelen, is een bezoekje aan de sauna niet alleen ontspannend, maar ook een uitstekende manier om je weerstand op peil te houden. Optimaal is een tot twee keer per week, met na elke sessie een (ijs)koude douche. De afwisseling van heet en koud verbetert de doorbloeding. Het resultaat: het immuunsysteem transporteert meer cellen naar lichaamsdelen als de neus- en keelholteslijmvliezen die daardoor beter bestand zijn tegen virussen en bacteriën. Regelmatig naar de sauna gaan is een goede voorbereiding voor de aankomende winter. Spreek met vrienden een vaste dag af om samen te gaan. Als het eenmaal onderdeel is van je routine, kost het minder moeite.

Behoort sauna niet tot de mogelijkheden dan kan je je weerstand vergroten door `s ochtends afwisselend koud en warm te douchen: dat verbetert de bloedsomloop en maakt dat je energiek aan de dag begint. Durf je?

Herfsttip 4: gezond eten voor lichaam & geest

Besteed ook aandacht aan je innerlijke zelf. Wist je dat gezond eten goed is voor zowel lichaam als geest? Geniet van de vele groentes die de herfst te bieden heeft en probeer nieuwe recepten uit met paddenstoelen, pompoen, spinazie, kool, peulvruchten en wortelgewassen. Als het kouder wordt, zijn warme soep of een stoofschotel erg lekker. Kruid ze lekker pittig, kruiden zijn lekker en ook nog eens goed voor je weerstand. Rijpe appels en peren zorgen voor een extra vitaminekick en in plaats van chocolade snoep je verse noten. Zink is bijzonder goed voor het zenuwstelsel en afweersysteem en zit bijvoorbeeld in havermout. Onze tip: ontbijt met warme havermoutpap en vers fruit en je dag kan niet meer stuk. Gember is bijzonder effectief als je last hebt van je spijsvertering of ontstekingen. Bovendien stimuleert gember de doorbloeding.

Overigens: de maag is het centrum van ons immuunsysteem. Houd daarom met yoghurt en de daarin aanwezige lactobacillen je darmflora op peil. Elke dag een klein schaaltje is dus niet alleen lekker, maar kan ook de gezond bevorderen. Kies hierbij voor natuurlijke yoghurt zonder toevoegingen. Vruchtenyoghurt bevat vaak veel suiker.