WAT JE MOET WETEN OVER SPORTEN MET HOOIKOORTS

Sporten-met-hooikoorts

De natuur ontwaakt eindelijk uit haar winterslaap en de lente is begonnen. Je kunt weer heerlijk naar buiten om te bewegen of te sporten. Maar als je last van allergieën hebt, kun je je afvragen of dit wel zo verstandig is. Jij behoort tot de groep mensen die last heeft van hooikoorts? Lees hier hoe je sportief het voorjaar doorkomt en zo min mogelijk last hebt van pollen.

Laten we beginnen met het goede nieuws: mensen met hooikoorts mogen regelmatig sporten. Sterker nog, het is zelfs goed. Jarenlang werd hen geadviseerd om weinig te bewegen en rustig aan te doen. Tegenwoordig adviseren artsen juist beweging en fitness. Het lichaam krijgt een betere weerstand en wordt sterker, wat positief is voor mensen met een allergie. Infecties zijn minder hardnekkig en je immuunsysteem is weerbaarder. Bovendien zorgt de verbeterde doorbloeding bij astmapatiënten voor een optimale zuurstofopname en minder aanvallen van benauwdheid. Te intensief sporten daarentegen kan je weer tegenwerken.

Als je de juiste medicatie hebt, hoeft buiten sporten geen probleem te zijn. Belangrijk is een regelmatige inname van antihistaminica en anti-allergica. Wanneer er veel pollen in de lucht zijn, kun je echter beter wat minder intensief in de buitenlucht bewegen. Kies bijvoorbeeld voor wandelen in plaats van joggen. Stem de trainingstijden af op de hoeveelheid pollen in de lucht. In de stad is de overlast door pollen ‘s ochtends het grootst. Op het platteland heb je ‘s avonds het minste last van pollen. Na een regenbui is een outdoor-training ideaal, omdat de lucht dan schoner is.

Bij het vastleggen van de trainingstijden kun je ook het plaatselijke hooikoorts weerbericht en pollennieuws in de gaten houden. Hang je kleding niet buiten te drogen. Was voor het slapen gaan je haar en plaats horren met pollengaas voor de ramen. Zo houd je de allergische belasting zo gering mogelijk. Draag als je buiten gaat sporten een goed afsluitende zonnebril om je ogen te ontzien. Trek bij indoor-sport en fitnesstraining je sportkleding bij voorkeur pas ter plekke aan. Was verder je kleren wat vaker dan normaal, om te voorkomen dat pollen zich aan je kledingstukken hechten.

BELANGRIJK

Houd bij het sporten je lichaam goed in de gaten. Stop direct met de training bij allergische reacties of astmatische klachten of wanneer je je niet goed voelt. Wanneer je astma hebt, doe je er slim aan om je inhalator ook tijdens het sporten bij je hebben.

Je hebt ondanks deze tips bij het outdoor-sporten te veel last van pollen? Kom dan lekker binnen sporten bij ProSport Healthcenter. Profiteer van een sterk lichaam, een weerbaar immuunsysteem en de effecten van voldoende beweging.