Workout of feest

Oeh, alweer een warme, zonnige en droge vrijdag. Tijd voor een zomerse workout? Of een makkelijke maaltijd met een koud biertje?

In de hete zomerperiode staat je gedachte niet altijd naar sporten en op je calorieen letten, dat snappen we hoor. Dus hoe ga je om met een vakantie en al die feestjes?

Leef lekker

MAAR. Ja, er zit een maar aan. Als je een tijdje niet wil trainen of op je eten wilt letten, betekent dat dan dat je onbeperkt moet eten en drinken en nergens op hoeft te letten? Dat zouden we zonde vinden van al het werk dat je in jouw progressie hebt gestopt. Deze zwart-wit denkfout gooit maar wat vaak roet in het eten. Tijd om iets grijzer te denken en je een boel ellende in september te besparen.

Hier geven we je vijf tips om niet na de zomervakantie weer he-le-maal van vooraf te moeten beginnen met fitter worden of afvallen.

  1. Blijf in beweging

Ga elke dag de hort op. Als je stil zit, knalt je energieverbruik naar beneden. Dus hup, slippers aan en in de benen. Wandel, fiets, zwem en verdien die extra calorieen.

  1. Maak een spoedbezoekje aan ProSport

Geen tijd of zin in een stevige workout? Een spoedbezoek houd je in beweging, onderhoud je resultaat én je bezoekgedrag. Win-win-win dus. Desnoods kom je voor een kop koffie en een stevige wandeling van 20 minuten op de Skill Mill. Wedden dat dit goed voelt?

  1. Maak je porties kleiner

Staat er een festival of een barbecue in je planning? Bespaar dan ruim vooraf al op je calorieinname om ze later uit te geven aan al dat lekkers. Onderschat niet hoeveel energie je in één maaltijd of op een feest binnen krijgt.

Tips:

  • Wees zuinig met sauzen en andere vette bijproducten.
  • We kunt makkelijk besparen op koolhydraten door bijvoorbeeld een portie pasta of rijst te halveren of een snee brood of wrap minder te nemen.
  • Daarentegen, verdubbel je portiegroente voor meer verzadiging.
  1. Eet gezond

Als je eet, eet dan goed. Los van de gezellige etentjes, investeer elke maaltijd in nuttige voeding en neem ruim van groentes, fruit. Er ligt wel degelijk een relatie tussen gezond eten en gewicht. In het kort: als je dieet van goede kwaliteit is (structureel, volwaardige en nuttige voedingsmiddelen) des te meer energie je lichaam gebruikt voor het verwerken van de stoffen. Dit heet het termische effect van voeding (TEF). Dit kan je 5 tot 15% van je dagelijkse energieverbruik schelen. Dat is voor de meeste ongeveer 200 Kcal per dag of een kort bezoek aan ProSport.

 

  1. Train je voor kracht of spiergroei?

Train dan niet op dezelfde dag als je op die dag meerdere drankjes nuttigt. Het zal je meer spiermassa kosten dan opleveren. Bovendien, eet op een drinkdag vetarm. Vetverbranding en alcohol zijn geen vriendjes.

  1. Leef je uit en herpak jezelf

Eet en drink vooral alles wat je echt de moeite waard vindt. Accepteer eventueel je verlies aan resultaat, maar pak daarna gewoon de draad weer op. Wil je niet terugzakken in je progressie? Houdt dan rekening met punt 1 tot en met 4, en zorg dat je in een energietekort blijft, ongeacht alle uitschieters.