Sporten werkt uitermate preventief wanneer het gaat om het voorkomen van vervelende kwaaltjes. Wanneer je regelmatig traint heb je minder snel last van een verkoudheid en vergelijkbare infecties dan mensen die nog nooit een sportschool van binnen hebben gezien.

Wanneer je toch een virusje hebt opgelopen of bacteriën je lastig vallen, is het belangrijk om wat minder te bewegen en rustig aan te doen. Niet alle infecties zijn zo onschuldig als ze zich aanvankelijk voordoen.

Bij koorts is sporten uit den boze, omdat je je sowieso al slap en moe voelt. Uitputtingsverschijnselen, hoofd- of gewrichtspijn zijn symptomen voor de echte griep. Uitzieken luidt het devies, voordat je weer op de crosstrainer of naar de spinningles kan. Dat is vooral belangrijk wanneer je antibiotica tegen de infectie neemt.

De symptomen verdwijnen dankzij de medicijnen weliswaar snel en je voelt je snel weer beter, maar je lichaam is verzwakt en je bent eigenlijk nog steeds ziek. Volg in dit geval het advies van je arts op over wanneer en hoe vaak je weer mag sporten. Er bestaat anders het risico op een zware terugval.

Bij een lichte verkoudheid mag je sporten, mits je een paar regels in acht neemt:\

  • Zie af van sterke inspanning waarbij je veel zweet.
  • Luister naar je lichaam.
  • Het is beter om wat rustiger aan te doen tijdens het sporten. Ideaal zijn de loopband of de fiets-ergometer.
  • Houd goed de tijd in de gaten zodat je niet al te lang traint.
  • Besteed extra aandacht aan de warming-up en cooling-down.

Onze tip:
Bij een infectie moet je lichaam al meer presteren dan normaal. Geef het lichaam daarom de mogelijkheid om voldoende te herstellen. Dan ben je sneller weer fit!