Fitness maakt smart

Dat fitnessen gezond is voor de spieren en hart- en bloedvaten, wist je vast al. Maar wist je dat sport ook goed is voor de hersenen? Beweging stimuleert de aanmaak van lichaamseigene gelukshormonen. De stresshormonen (adrenaline en cortisol) nemen af, de hersenen worden beter doorbloed en er worden meer zuurstof en voedingsstoffen toegevoerd. Hierdoor functioneren de contactplaatsen tussen de cellen, ook synapsen genoemd, beter.

Het resultaat: je concentratie- en reactievermogen nemen toe en je geheugen werkt beter.

Gezonde doping voor de hersenen

Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bepaalde lichamelijke activiteiten echte boosters zijn voor onze cognitieve en communicatieve vaardigheden en ruimtelijk voorstellingsvermogen.

Het is ook bewezen dat sport een positieve invloed op de hormoonhuishouding heeft. De processen op zich maken je niet direct slimmer, maar creëren de voorwaarden om de intelligentie optimaal te stimuleren. Je kunt je beter concentreren, de motorische ontwikkeling gaat vooruit en je gaat zelfbewust met nieuwe taken aan de slag.

Vooral voor kinderen is regelmatige beweging belangrijk. Uit meerdere onderzoeken is gebleken, dat kinderen die veel bewegen zich beter kunnen concentreren bij het leren. Bovendien gaan ze vaak enthousiaster aan de slag met moeilijke opgaven.

Fitness voor je brein – op elke leeftijd

Ook op hogere leeftijd blijven de hersenen fit dankzij sportieve activiteiten. Er ontstaan nieuwe bloedvaten waardoor er meer zuurstof door de hersenen stroomt. Zo neemt het brein meer voedingsstoffen op. Training verbetert zelfs de symptomen van een aantal hersenaandoeningen. Bij mensen met Alzheimer of Parkinson vertragen gecontroleerde spierbewegingen het afsterven van bepaalde hersencellen. Soms keren bepaalde vaardigheden zelfs weer terug.

Conclusie

Het is nooit te laat om met fitness te beginnen. Ga actief aan de slag en blijf geestelijk fit. De regelmatigheid van de training is hierbij essentieel. Onze sportschool biedt speciale programma’s aan, die optimaal zijn afgestemd op je individuele conditie en situatie.