Een fit begin van de dag

Fit begin van de dag

Heb je wel eens last van een ochtendhumeur? Duurt het ‘s ochtends lang voordat je op gang komt? Niet nodig! Start de dag met energie en een goed humeur. Een paar eenvoudige ochtendrituelen en een gevarieerd ontbijt maken je dag goed!

Effectief ontbijtje

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt zeker ook voor het begin van de dag. Met een gevarieerd ontbijt kun je geconcentreerd en prestatiegericht aan de slag. Je geeft je lichaam direct na het opstaan de energie die je nodig hebt. Vergeet niet dat je hersenen maar liefst zo’n 15% van je dagelijkse energiebehoefte verbruiken.

Ideaal voor lichaam en geest is ‘s ochtends een combinatie van melkproducten (licht verteerbare energie) en gezonde koolhydraten (goed voor het zenuwstelsel en de energiestofwisseling). Deze combinatie vind je bijvoorbeeld terug in muesli met melk/yoghurt, volkorenbrood met kaas of een broodje gezond met een cappuccino.

Let erop dat je ‘s ochtends, ook wanneer je geen trek hebt, toch wat eet. Zo geef je je lichaam energie. Neem een glas drinkyoghurt en wat fruit, een cappuccino of een verse smoothie en een handjevol noten. Zo komt je lichaam op gang en zorg je ervoor dat je zonder trek, fit en energiek bent. Met deze gezonde start leg je een stabiele basis voor een productieve dag.

Neem na een goed ontbijt een lichte lunch, zodat je je minder moe voelt na het eten. Kies voor een lekkere volkoren sandwich, een gevarieerde salade of als je warm eet, groente met rijst in plaats van gefrituurd voedsel.

Een paar kleine rituelen helpen je verder om je energie op peil te houden:

Neem de tijd

Sta eens wat vroeger op. 10 minuten extra zijn voldoende om je in alle rust klaar te maken en je op de nieuwe dag voor te bereiden. Je dag verloopt compleet anders wanneer de ochtend zonder stress verloopt.

Houd je hoofd koel

Maak je gezicht ‘s ochtends nat met koud water. Het wast de slaap weg, zorgt voor een heldere blik en een stralende teint, omdat de koelte de doorbloeding van de huid stimuleert.

Ochtendgymnastiek

Maak je geen zorgen, je hoeft je ‘s ochtends niet in het zweet te werken. Een paar minuten rek- en strekoefeningen in bed is voldoende. Als je iets meer actie wenst, raden we je de volgende kleine work-out aan:

  • Strek terwijl je in bed ligt, je armen en benen in de lengterichting. Trek vervolgens afwisselend je rechter en linker been naar de borst en adem hierbij diep in en uit.
  • Buig terwijl je op je rug ligt, de benen en maak een paar minuten fietsbewegingen in de lucht.
  • Ga bij een open raam staan en rek en strek je uitgebreid. Adem hierbij diep in. Je lichaam neemt de zuurstof op en je stressgevoelens verminderen.
  • Zorg ‘s ochtends voor gematigde beweging. Ga met de fiets naar het werk, stap een bushalte eerder uit en loop de rest of parkeer je auto iets verderop.