Duurtraining: plan van aanpak voor een betere conditie 

Cardio-training is een echt wondermiddel. Of je nu wilt afslanken, stress wilt afbouwen, je conditie wilt verbeteren of gewoon fitter wilt worden, met een doelgerichte conditie-workout is alles mogelijk. In ons healthcenter vind je hiervoor diverse toestellen met de meest uiteenlopende mogelijkheden. Je kunt gebruik maken van allerlei intervalprogramma’s, steeds met dezelfde intensiteit bewegen, het niveau door je hartslag laten bepalen, stijgingen stimuleren en tussendoor van toestel wisselen. Dat maakt jouw duurtraining uniek en ongelooflijk effectief.

cardio

In onze cardio-toestellen zijn sensoren en hartslagmeters ingebouwd waardoor je je hartslag op de display kunt zien. Een goede manier om doelgericht te trainen is via de maximale hartslag methode waarbij 220 – leeftijd je maximale hartslag is. Als je bijvoorbeeld 40 jaar bent is je maximale hartslag 180 slagen per minuut (220 – 40 = 180).

Welk programma kies je om af te vallen?

Hiervoor is een hartslag-gestuurd, lang programma geschikt dat met een constante belasting werkt. In combinatie met krachttraining bij voorkeur. Een cardio-workout is bij uitstek geschikt wanneer je een lage belastbaarheid hebt en daarbij wilt werken aan je basis uithoudingsvermogen of om de dagelijkse activiteit te verhogen. Als trainingstoestel is de crosstrainer, roeimachine of fiets ideaal, omdat deze beweging de gewrichten bijzonder ontziet. Voor een noemenswaardig effect train je ten minste 30 minuten.

Hoe kan je stress afbouwen?

Kies een programma van tenminste 30 minuten, begin met een lage intensiteit en voer deze langzaam steeds verder op. Dat helpt om stresshormonen langzaam af te bouwen op termijn. Tegen het einde kan je je dan echt uitleven, zolang je maar onder je maximale hartslag blijft. Een cooling down programma van twee tot vijf minuten zorgt ervoor dat je weer langzaam op normaal niveau komt.

En als je je conditie wilt verbeteren?

Hier is afwisseling een aanrader. Maak gebruik van het complete cardio-menu. Je kunt ook zonder probleem tijdens het sporten van toestel wisselen. Van de crosstrainer naar de fiets naar de loopband en weer terug. Laat je sessie 30 tot 45 minuten duren en kies je favoriet uit de heuvel- interval- of manuele programma’s. Je streefhartslag is in dit geval ongeveer 80-85% van je maximale hartslag.

Heb een beetje geduld, het duurt namelijk gemiddeld een paar weken om veranderingen in je conditie en fitheid waar te nemen.

Onze coaches helpen je graag bij het bepalen van jouw optimale trainingshartslag en het instellen van de toestellen. Zo ben je er zeker van dat je op een optimale manier aan het werk bent!