5 x Feiten en fabels omtrent voeding en sport

Als er een onderwerp is waar onwijs veel verschillende meningen, onderzoeken en adviezen over gegeven worden, dan is het wel over gezondheid. En dan met name over voeding en sport. Ondanks de vele tegenstrijdigheden zijn er (gelukkig) toch ook echt feiten. In deze blog hebben we een paar fabels op een rij gezet en ontkracht.

Weinig calorieen eten is een goede manier om af te vallen

De essentie van afvallen is inderdaad het creëren van een negatieve energiebalans, ofwel minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt. Maar te weinig calorieën eten, ook wel een crash dieet genoemd, is niet slim. Je zal er waarschijnlijk wel een paar kilo door afvallen, maar dat is meestal van korte duur. Als je stopt met het ‘dieet’, dan kom je net zo hard weer aan. Omdat je jezelf min of meer hebt uitgehongerd, is de kans groot dat je extra veel gaat eten als je weer ‘mag’. Zorg dat afvallen een combinatie is van iets minder eten en meer bewegen. Zo creëer je op gezondenisede wijze een negatieve energie balans, en val je af.

Eet geen brood als je wil afvallen

Om deze fabel gelijk uit de wereld te helpen: Ik ben 1.74, en weeg 62 kg. Ik eet al mijn hele leven iedere dag een boterham. Soms één, soms twee of drie. Of ik dik ben? Nee. En ook wanneer ik op mijn lijn let, schrap ik die boterham niet. Wat ik wel doe is op het soort brood letten. In plaats van wit of meergranenbrood kies ik altijd voor volkorenbrood. Of dat nu volkoren tarwe, spelt, haver of rogge is maakt niet zoveel verschil. In een volkoren boterham zitten namelijk veel gezonde voedingstoffen. Denk aan vezels, goede koolhydraten, maar ook belangrijke vitaminen en mineralen die je lichaam nodig heeft. Daarnaast is het beleg ook een grote boosdoener wat betreft brood. Vaak doen mensen te veel kaas, ham of zoetigheid op hun bammetje. En ja, dan maak je die boterham inderdaad ongezond. Ga liever voor mager beleg en laat het pak hagelslag of de pot Nutella staan wanneer je wat kilo’s kwijt wil.

Light producten zijn gezonder

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen denken dat light producten gezonder zijn en de helft minder calorieën bevatten. Dat is lang niet altijd zo. Light mag op een verpakking worden gezet als er 30% minder vet, calorieën of suiker in zit. Een light product kan dus alsnog veel calorieën en suikers bevatten, ondanks dat er minder vet in zit. En andersom. Let daar dus goed op. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat light producten het metabolisme, je stofwisseling, vertraagd.  Hierdoor verteer je minder snel je eten. Je lichaam krijgt niet meer het signaal dat het vol zit waardoor blijf je doorgaan met eten. Ook is aangetoond dat mensen er meer van eten als er light op de verpakking staat.

Door buikspieroefeningen verdwijnt buikvet

Was het maar zo! Helaas is dit een fabeltje. Je kunt je buikspieren wel trainen, maar het is niet zo dat buikvet spontaan verdwijnt. Gezond eten is minstens zo belangrijk om een sixpack te creëren.

Krachttraining maakt een vrouw mannelijk

Als je jouw lichaam meer vorm wilt geven, dan ontkom je er niet aan om aan krachttraining te gaan doen. Krachttraining is juist dé manier om je lichaam te shapen. En dat is wat veel mensen, vooral vrouwen, juist willen. Krachttraining zorgt voor de opbouw van spierweefsel en dat geeft vormen aan je lichaam. Bij mannen gaat dit proces over het algemeen wat sneller vanwege een genetische aanleg. Als vrouw zul je dus ook niet snel een stuk gespierder zijn, maar je krijgt er wel mooie ronde billen van!

 

Deel dit artikel op jouw social media:

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email